lørdag 21. mars 2009

TUTORIAL - BLOMSTERKURV

En "step-by-step" på blomsterkurv. Denne kurven er cirka 19 cm høy. Jeg starter med å lage selve kurven. Skjær ut et rektangel på 30 x 8 cm. Skjær så 7 cm opp på rektangelet med en avstand på 2 cm. (Det blir en kant oppe på 1 cm).

Så limer jeg frynsene oppå hverandre, 1 cm innpå. (Se bildet under). Jeg bruker limpistol til dette. Slik blir resultatet når alle frynsene er limt sammen. Så limer jeg kantene mot hverandre. Så skjærer jeg opp 21 strimler i mønsterpapir, størrelse: 2 x 10 cm. (Hvor mange strimler du trenger, avhenger av hvor tett du limer dem sammen). Jeg fester så strimlene rundt kurven. (Pass på at de dekker den hvite kartongen). Også her bruker jeg limpistolen. Slik ser den ut når alle strimlene er festet. Brett så strimlene over kanten, og inn i kurven. Lim strimlene fast i kurven. Så fester jeg tyll innvendig. Jeg fester også tyll i bunnen av kurven. Så lager jeg bunnen i kurven:


Jeg lager en sirkel med diameter på 6 cm, og en strimle på 19,5 x 2 cm. (Jeg har brukt puncher på kanten på denne).












Fest strimlen rundt sirkelen. (Jeg har pyntet med mønsterpapir rundt denne. Dette vises ikke på dette bildet).
Lim bunnen fast i kurven.
Under kurven har jeg festet ekstra støtte i form av utstasede sirkler. Den største med diameter på 7 cm, så en på 6,5 og til slutt en bordsirkel.
Jeg har pyntet med glitterlim og perlebånd.

Da var kurven ferdig.
Så begynner jeg med blomstene.

Jeg lager en sirkel på 10 cm i diameter. Jeg legger papir/bommull oppå denne. Jeg lager en forhøying på midten. Over dette trekker jeg tyll og limer fast i bunnen.
Så fester jeg blomster og legger en pynteserviett under.
Så lager jeg en sirkel på 10,5 cm og en strimle på 3 x 33 cm. (Her må kartongen skøytes. Jeg har brukt puncher på kanten).
Lim så kanten rundt sirkelen.

Dette er LOKK A.
Så lager jeg en sirkel på 11 cm i diameter og et rektangel på 3 x 35 cm. (Også her må kartongen skøytes. Jeg har brukt puncher på kanten).

Jeg fester så sirkelen oppå LOKK A. Jeg limer så kanten rundt denne, cirka 1 cm høyere slik som vist på bildet under.
Jeg fester så en pynteserviett i midten på lokket.
Fest så blomsten oppå dette.
Håndtak:

Jeg skjærer ut en strimle i kartong, 29 cm langt. Bredden jeg har brukt er cirka 2,5 cm. (Jeg har brukt puncher på kantene. Jeg har festet mønsterpapir under og over kartongen på håndtaket).
Håndtaket er festet med limpistol på selve blomsterlokket. Jeg har pyntet med perlebånd og glitterlim.
Jeg har også festet mønsterpapir rundt kanten på lokket. Hvor bredt en vil ha dette er en smakssak.
Da er esken ferdigpyntet.

LYKKE TIL!

16 kommentarer:

  1. WOUW this is so gorgeous. Thank you so much for this wonderful tutorial here. I know exactly, what I want to make one like this for, so I´m very grateful for this.
    Have a wonderful week-end hun and take good care.

    SvarSlett
  2. Oj, så otroligt vacker blomkorg! Tack för en härlig tutorial. Ska absolut försöka göra en egen. Trevlig helg! :) /Gunilla

    SvarSlett
  3. Thank you for tutorial!!! Really original and amazing flower box!!!

    SvarSlett
  4. Thank you so much for this tutorial! I love the way you did make this!!!

    SvarSlett
  5. mange tak for endnu en af dine tutorial. Den må jeg altså bare prøve at lave. God weekend :-))

    SvarSlett
  6. Oh wow this is amazing. thank you so very much for the tutorial. you are so incredibly talented. Hugs xo jackie

    SvarSlett
  7. WOW Randi this is so beautiful. And your tutorial is amazing. Thank you so much for sharing. I'd like to try it sometime. I actually want to try all of your tutorials they are all so wonderful. Thank you for the inspiration.
    Hugs Bonnie

    SvarSlett
  8. WOW! Beautiful basket and thank you for sharing the wonderful tutorial.

    Hugs,
    Dianne
    http://mypaperhugs.blogspot.com/

    SvarSlett
  9. Virkelig flott, takk for en alle tiders tutorial. Den m jeg nok prøve meg på.
    ha en fin weekend:-D

    SvarSlett
  10. Underbart fin och tack för mallen!
    Kram Nilla & Nina

    SvarSlett
  11. WOW så lekker. tusen takk for at du deler.

    SvarSlett
  12. Jeg blir så utrolig inspirert av bloggen din! Og det er så flott at du deler med oss som ikke er like kreative som deg :) Har faktisk lagt inn bloggen din under mine favoritter, og må inn og sjekke hver dag!

    SvarSlett
  13. Merci pour ce beau tuto qui m'a permis de faire un très beau cadeau d'anniversaire.
    http://lesscrapsdln.blogspot.com/2011/07/joyeux-anniversaire.html

    SvarSlett
  14. Supper flot,den må jeg da også lige prøve at lave.

    SvarSlett
  15. Thank you very much for the course
    how to make a basket out of paper.

    SvarSlett
  16. Przepiękny!!! Cudowne dzieła tworzysz! Bardzo mi się podobają!:)

    SvarSlett

Koselig om du legger igjen en kommentar!
Ha en flott dag!
-klem-