fredag 11. desember 2009

TUTORIAL PÅ GELANTIN-VINDU

Først lager jeg eske etter denne malen.

Utstyret jeg trenger for å lage gelantin-vindu er lim, kartong, spellbinders-ramme og gelantinplate.

Først staser jeg ut lokket med spellbinders-ramme. (Pass på at rammen ikke er større enn gelantinplaten).

Så staser jeg ut papiret (mønsterpapir eller bazzill) som skal være under lokket. Dette lar jeg være litt større enn lokket. Dette fordi det er vanskelig å plassere rammen helt nøyaktig.

Så legger jeg lokket oppå mønsterpapiret/ kartongen og tegner opp rundt lokket. Skjærer så opp slik at papiret/ kartongen får nøyaktig samme størrelse som lokket.

Fest så mønsterpapir/ kartong som vist i denne mal. Legg gelantin-platen oppå som vist på bildet.

Jeg pleier å feste selve gelantin-platen med dobble limputer. Dette fordi gelantinen bøyer seg om det kommer flytende lim på.
Lim så lokket oppå dette.

Vips, så var den ferdig. Da var det bare pyntingen igjen....

Spørr om det er noe du lurer på. Jeg svarer gjerne!

7 kommentarer:

  1. Så flott tutorial Randi:-)) Og så rask du var til å lage den!! Må bare si tusen takk for at du deler! Gleder meg til å teste det ut når jeg har fått handla inn gelatinen:-))
    Ønsker deg en riktig god helg!!

    Klem,
    Astrid

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du viser oss denne flotte ideen din :)

    Klem

    SvarSlett
  3. Hi Randi!

    I just have a little problem to understand all the words, could you maybe write the tutorial in english too? I'm from sweden, please.

    Hugs Eva

    SvarSlett
  4. Så vakre ting !
    Hilsen Ragnhild

    SvarSlett
  5. Tåler gelatin vinudet trykk, eller vil det brekke/knuse vi det bli trykt ned... om du skjønner hva jeg mener?

    SvarSlett
  6. Svar til Maria:
    Ja, gelantin-vinduet tåler trykk. Noen ganger blir lokket buet. For å få det helt flatt igjen, pleier jeg legge det i press under noen bøker over natten.
    Lykke til!

    SvarSlett
  7. Привет из России! Какой замечательный учебник. Большое Вам спасибо за Ваш труд. А сайт просто - супер!

    SvarSlett

Koselig om du legger igjen en kommentar!
Ha en flott dag!
-klem-